خواص سبوس برنج

برخي خواص اين غذاي معجزه آسا كه در پژوهش‌هاي مختلف مورد تائيد علمي قرار گرفته عبارتند از:

 رفع چربي پهلو و شكم
 جلوگيري از ريزش و سفيد شدن موها و كمك به رويش مجدد مو
 خاصيت آنتي‌اكسيداني(ضدپيري)
 خاصيت ضد سرطاني
 تقويت كننده اعصاب
 مفيد براي كبد
 كمك به كاهش فشار و كلسترول خون
 حفظ رطوبت پوست و ترميم آن و ضد پيري و چروكيدگي زودرس پوست
 مهمترين راه درمان طبيعي يبوست
 كمك به توازن قند خون

sabus berenj

 

مواد موجود:

فیبر، املاح معدنی، آهن، منگنز، فلور، ید، ویتامین های گروه Bو E

نقض عمده غذایی ایرانی های برنج خوار، کسر ویتامینهای (ب) موجود در سبوس برنج است. زیرا ما برنج سفید کرده را که فاقدد ویتامین بوده و دارای ماده ضد ویتامین است می خوریم و سبوس آن را که مخزن ویتامینها و مواد فوق می باشد دور می ریزیم. سبوس برنج دارای ویتامین (ب) به مقدار زیاد است ولی برنج نه تنها ویتامین (ب) ندارد بلکه باعث رسوب این ویتامین نیز می شود.

بهترین خاصیت سبوس که از قدیم شناخته‌ شده است، به فیبر آن برمی‌گردد که از یبوست و چاقی پیشگیری می‌کند. حسن دیگر سبوس، القای حس سیری است زیرا مثلاً غلات سبوس‌دار بیشتر از غلات تصفیه‌ شده در دستگاه گوارش می‌مانند و آب به خود می‌گیرند و احساس سیری بیشتری به فرد می‌دهند.

فایده دیگر سبوس، کاهش جذب کلسترول است که باعث کاهش چربی خون شده و غیرمستقیم از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی پیشگیری می‌کند. سبوس ۱۸-۱۵ درصد کلسترول خون را پایین می‌آورد؛ مثلاً فردی که کلسترول ۲۲۰ دارد، اگر روزانه نان کامل مصرف کند، این کلسترول به زیر ۲۰۰ یعنی حد طبیعی می‌رسد.

سبوس جذب قند را نیز کم می‌کند و زمینه ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

این ماده غیرمستقیم بر فشارخون هم تأثیر دارد. به این ترتیب که کاهش وزن و کاهش چربی خون می‌تواند باعث کاهش فشارخون شود اما مستقیم در درمان فشارخون موثر نیست.

در ضمن جویدن بهتر و بیشتر سبوس نیز برای دندان‌ها مفید است.

دلیل اصلی مغذی بودن سبوس، وجود ویتامین‌های گروهBاست. وقتی سبوس غلات جدا می‌شود، ویتامین‌هایB1 یا تیامین، B3 یا نیاسین و بیوتین در آن‌ها کم می‌شود. در واقع، منبع اصلی ویتامین‌های گروهB غلات هستند اما نان‌های سفید و بدون سبوس از این لحاظ فقیر تلقی می‌شوند. به علاوه، در غلات، انواع مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، کلسیم و فسفر نیز وجود دارد اما وجود فیبر در سبوس غلات جذب این مواد معدنی به خصوص آهن و کلسیم را تأمین می‌کند

 موضوع مهم در مورد استفاده از سبوس برنج، آلوده نبودن آن است. سبوس در عملیات خشک کردن و بوجاری برنج جدا می‌شود و در محیط نامناسب قرار می‌گیرد و اگر بدون ضدعفونی شدن، به‌صورت فله و در بسته‌بندی‌های غیرمطمئن مصرف شود، می‌تواند مشکل‌ساز و باعث ورود قارچ و میکروب به بدن شود. به همین‌ دلیل بهتر است سبوس در بسته‌بندی‌های بهداشتی، دارای نام و نشان استاندارد و از داروخانه‌ها خریداری شود.

برای استفاده خوراکی، می‌توان یک قاشق غذاخوری پودر سبوس را در ۱٫۵ لیوان آب دم کرد و پس از صاف کردن کمی‌ صبر و دوباره آن را صاف کرد و هر ‌بار نصف لیوان و حداکثر ۲ بار در روز از آن استفاده كرد. دم کرده سبوس باید در یخچال نگهداری شود و برای بیشتر از ۲ روز هم تهیه نشود. اگر پودر سبوس ضدعفونی شده باشد، می‌توان آن را با شیر، ماست و سوپ مخلوط و استفاده کرد. در درمان یبوست نیز استفاده بیشتر از روزانه یک قاشق غذاخوری سبوس توصیه نمی‌شود که این مقدار برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال به نصف کاهش پیدا می‌کند و معادل یک قاشق مرباخوری است. در کودکان زیر ۲ سال هم استفاده از سبوس برنج توصیه نمی‌شود.

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *