کدام برنج برای بدنساز مفید است:

سفید یا قهوه ای؟    

               fo465

احتمالاً شما این دو برنج را می شناسید و یا یکبار هم شده که یکی از آن دو را امتحان کرده اید، یک ورزشکار مخصوصاً یک بدنساز تمایل بیشتری برای خوردن برنج قهوه ای به واسطه میزان پایین کربوهیدرات نسبت به برنج سفید از خود نشان می دهد.

پزشکان معتقدند مصرف برنج سفید احتمال ریسک مبتلا شدن به بیماری دیابت نوع دوم را در فرد افزایش می دهد.

حالا با توجه به این مسئله آیا عقلانی است برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید کرد؟

محققان برای جواب این سوال 202 فرد میانسال با بیماری دیابت و یا افرادی که در معرض این بیماری قرار داشتند را انتخاب کردند. سپس به طور اتفاقی به تعدادی از افراد این گروه برنج سفید و به تعدادی دیگر برنج قهوه ای دادند تا مصرف کنند. شاخص توده عضلات، دور کمر، فشار خون، هموگلوبین و چربی خون  و میزان غلظت خون قبل و بعد از این آزمایش اندازه گیری شد، حالا به نظر شما نتایج این آزمایش چه بود؟

در پایان این تحقیق 4 ماهه هیچ تفاوتی به جز کاهش غلظت خون در افرادی که برنج سفید مصرف کرده بودند، مشاهده نشد. اگرچه این نتایج مربوط به افرادی می شد که از بیماری دیابت رنج می برده و یا در معرض این بیماری بودند، اما مطالعات نشان می داد افراد دیابتی که از برنج قهوه ای استفاده کرده بودند شاهد کاهش چشمگیر فشار خون بودند.

حال می خواهید در مورد پروتئین این دو برنج صحبت کنیم. محققان موفق شده اند میزان پروتئین هیدرولیز برنج سفید، برنج قهوه ای و پروتئین سویا را اندازه گیری کنند. نتایج نشان می داد پروتئین هیدورلیز شده برنج قهوه ای 76 درصد بیشتر باعث کاهش وزن در مقایسه با دارونما شده بود.

حال ما باید چه کار کنیم: برنج قهوه ای مصرف کنیم یا برنج سفید؟

پروتئین برنج قهوه ای دارای پیتاید منحصر به فردی است که می تواند نقش کلیدی در کنترل وزن و سنتز کلسترول در کبد داشته باشد. اما واقعاً جواب سوال فوق به درستی روشن نیست. شاید پروتئین این دو برنج حتی بتواند با پروتئین شیر هم رقابت کند.

مطمئناً تحقیقات دانشمندان در آینده این مسئله را روشن خواهد کرد…

 

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *