روش پخت برنج قهوه ای

ویژگی‌های خاص پخت:

برنج قهوه‌ای یکی از انواع طبیعی غلات کامل است که طعمی شبیه طعم مغزهای خوراکی دارد و حتی پس از پخت هم قهوه‌ای می‌ماند. برای آن که آن را برای مصرف آماده کنید، یادتان باشد:

پیش از پخت، آن را ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بخیسانید تا نرم و آماده شود.

 هنگام پخت آب زیادی به آن نیفزایید ؛ زیرا دانه‌های برنج به هم می‌چسبند.

نسبت آب به برنج برای پخت ۲ به ۱ است؛ یعنی به ازای هر ۱ پیمانه برنج قهوه‌ای ، ۲ فنجان آب لازم دارید.

حتماً قبل از پایان پخت چند دانه برنج را امتحان کنید تا از طعم و چاشنی آن مطمئن شوید.

 به علت وجود روغن خاص در این نوع برنج از خرید نوع مانده آن خودداری کنید ؛ چون طعمش را عوض می‌کند.

 هنگام نگهداری می‌توانید نوع خام آن را در یخچال بگذارید تا تازه بماند.

 برنج قهوه‌ای دانه بلند برای مصرف همراه غذاهای گوشتی و سالادها مناسب است ؛ در حالی که نوع متوسط یا کوتاه آن هنگام پخت چسبندگی و نرمی بیشتری دارد و مناسب تهیه پوره و پودینگ است.

 لازم است برای اولین بار بصورت  سبزی پلو یا باقلی پلو مصرف شود تا با مزاج سازگاری پیدا کند.

 همواره نوع تمیزتر برنج را برای پخت انتخاب کرده تا نیاز به آب‌کشی و شست‌وشوی کمتری داشته باشید و ریزمغذی‌های موجود در آن بیشتر حفظ شوند و پوسته نازک قهوه‌ای رنگ دانه‌های برنج شسته نشود زیرا تمام ارزش این ماده غذایی در همان لایه قهوه‌ای است.

۴روش پخت برنج قهوه ای

اگر برنج قهوه‌ای در طول روند پخت آبکش نشود و به‌صورت کته یا دمی تهیه شود بخش زیادی از ویتامین‌های گروه‌ B به‌خصوص ویتامین B۱ در دانه برنج پخته‌ شده باقی می‌ماند و به این ترتیب ‌ارزش تغذیه‌ای برنج قهوه‌ای به مراتب از برنج سفید بیشتر می‌شود ، علاوه بر خواص فراوان برنج قهوه ای این برنج میتواند بهترین جایگزین برنج سفید در رژیم های کاهش وزن و تغذیه بیماران دیابتی باشد.

پخت روی اجاق گاز : ۱ لیوان برنج را با ۲ و ۱/۲ لیوان آب و ۱/۲ قاشق چایخوری نمک داخل قابلمه ای بریزید ، قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید ، حرارت را کم کنید و بگذارید برنج دم بکشد و آب برنج کشیده شود ، پس از پخت برنج را از روی حرارت بردارید ، حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس برنج را سرو نمایید.

پخت در فر : فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید ، ۱ لیوان برنج قهوه ای ، ۲ لیوان آب ، ۱ قاشق غذاخوری کره و ۱/۲ قاشق چایخوری نمک را داخل قالب بریزید و مخلوط کنید ، روی قالب را با فویل بپوشانید و ۱ ساعت در طبقه وسط فر قرار دهید تا برنج بپزد و آماده شود.

پخت در پلوپز : ۱ لیوان برنج را با ۳ لیوان آب و ۱/۲ قاشق چایخوری نمک داخل پلوپز بریزید ، حدود ۴۵ دقیقه برای پخت برنج در پلوپز زمان لازم است.

پخت در ماکروفر : ۱ لیوان برنج ، ۳ لیوان آب ، ۱ قاشق روغن و ۱/۲ قاشق چایخوری نمک را داخل ظرف بریزید و مخلوط کنید ، ظرف را با در باز ۱۰ دقیقه با حداکثر قدرت در ماکروفر قرار دهید ، پس از این مدت زمان در ظرف را ببندید و ۳۰ دقیقه با قدرت ۵۰ % بگذارید بپزد ، پس از پخت ۱۰ دقیقه صبر کنید سپس برنج را سرو کنید.

نکته ها : پیش از پخت بهتر است برنج را ۱ ساعت با کمی آب و نمک خیس دهید ، حجم برنج قهوه ای پس از پخت ۳ برابر میشود ، بهتر است به جای آب از آب مرغ یا ترکیب آب و عصاره مرغ یا سبزیجات استفاده کنید.

توصیه می‌شود هنگام خرید برنج قهوه‌ای دقت کنید که محصولی با مارک و نشان معتبر را خریداری کنید تا گرفتار مصرف برنج‌های ناسالم و مشکلات ناشی از آن نشوید.

 

 

Rate this post
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *